Csatlakozz a kihíváshoz, küzdj Te is a mellrák ellen! #jointhefight #thinkpink #livegreen

Második rész

 

Sorozatunk első részében bemutattuk, hogy milyen környezeti, illetve életmódbeli tényezők növelhetik a mellrák kialakulásának kockázatát.
Most pedig arról olvashatsz, hogy mit tehetsz Te a kockázatod csökkentéséért és az egészséged megőrzéséért. 20 könnyen megvalósítható, praktikus tippet szed össze a Think Pink, Live Green projekt, ezt mintegy ellenőrzőlistaként is használhatod. Csatlakozz a projekthez, hétről hétre pipálj ki minél több pontot a listán!

A cikksorozat alapjául a BREASTCANCER.ORG Think Pink, Live Green kapánya szolgált, a teljes cikkeket eredeti nyelven megtekintheted a https://www.breastcancer.org/risk/factors/tplg-booklet-checklist oldalon.
FONTOS! Az életmód megváltoztatása nem helyettesíti a rákszűrésen való részvételt. Vegyél részt rendszeresen rákszűrésen, a rákszűrések közötti időszakokban végezz önvizsgálatot, figyeld a tested és ha bármilyen rendellenességre utaló jelet észlelsz haladéktalanul fordulj orvoshoz!

thinkpink

Mozogj rendszeresen!
Heti 3-4 óra mozgás elengedhetetlen a szervezet számára, de ha van lehetőséged, akkor mozogj heti 5-7 órát, legyen ez edzőtermi óra, futás, tánc, jóga stb.

 

Csökkentsd a fogyasztott alkoholmennyiséget!
A legjobb, ha heti 3 vagy annál kevesebb italt fogyasztasz, minél kevesebb, annál jobb.

 

Szokj le a dohányzásról!
Persze sokkal könnyebb mondani, mint megtenni, de ezáltal rengeteg káros anyagtól kíméled meg a szervezeted. Ha nem dohányzol, akkor is kerüld a cigifüstös helyeket.

 

Töltsd időt friss levegőn!
A kinti levegő, főleg a városoktól távolodva sokkal frissebb és tisztább, mint az otthoni vagy munkahelyi.

 

Figyelj a D-vitamin szintedre!
Egy egyszerű vérvétellel ellenőrizhető a szervezeted D-vitamin szintje. Gondoskodj a pótlásáról, erre a legjobb megoldások a napozás (persze mértékkel!) és a D-vitamin készítmények szedése.

 

Egyél sok gyümölcsöt és zöldséget!
Valóban érdemes megfogadnunk ezt a szüleink által gyermekkorunkban untig ismételt tanácsot. Fogyassz zöldséget, gyümölcsöt, magvakat minden étkezés során.

 

Figyelj oda milyen ételeket vásárolsz!
Válassz jó minőségű, egészséges alapanyagokat és próbálj ki új főzési technikákat, hogy egészségesebb ételeket készíthess.

 

Ügyelj a csomagolásra!
A csomagolásokon egy újrahasznosíthatóságra utaló szám van feltüntetve. Kerüld el a 3, 6 és 7 jelzésű műanyagokat.

 

Étkezz változatosan és próbálj ki új mozgásformákat!
A változatosság nem csak a testednek fog kedvezni, de szürke hétköznapokat is feldobja.

 

Kerüld az „üres” kalóriákat!
Ne fogyassz olyan ételeket és italokat, amelyeknek a kalóriatartalma magas, de tápanyagban szegények (például snack-ek, fehér lisztből sütött pékáru).

 

Többször, kis adagokban egyél!
Hajlamosak vagyunk elfelejtkezni napközben az evésről, majd jól bevacsorázni a nap végén. A kis adagok fogyasztása azonban nem terheli meg a gyomrot és folyamatosan kielégíti a szervezet energiaszükségletét.

 

Főzz magadnak!
Ha van rá lehetőséged, akkor főzz magadnak és kerüld a feldolgozott ételeket. Ezáltal pontosan fogod tudni mi kerül az ételedbe, összeválogathatod a megfelelő minőségű és mennyiségű alapanyagokat és nem viszel be adalékokat, tartósítószereket.

 

Válassz olyan főzési technikákat, amivel egészségesebb lesz az elkészült étel!
Került a túl sok olajban való sütést, inkább grillezz, párolj, hogy minél több tápanyag maradjon az ételben.

 

Használj biztonságos edényeket, tárolókat!
Egyrészt válasszunk biztonságos anyagból készült konyhai eszközöket (pl üveg a műanyag helyett), illetve, ha műanyag tárolókat használsz, ne melegíts benne mikrohullámú sütőben.

 

Igyál tisztított vizet!
Már könnyen beszerezhetőek víztisztító kancsók otthonra és nagyobb teljesítményű készülékek a munkahelyre.

 

Válogasd meg a kozmetikumaid!
Használj olyan szépségápolási termékeket, amelyek mentesek a szín- és illatanyagoktól, valamint a tartósítószerektől és egyéb egészségre ártalmas anyagoktól.

 

Használj „zöld” tisztítószereket!
Válassz olyan tisztítószereket, amelyek az egészségre és a környezetre káros anyagoktól mentesek, vagy csak minimálisat tartalmaznak ezekből.

 

Csökkentsd az érzelmi stresszt!
Ennek megvalósítása egy nagyobb falat, de megéri vele foglalkozni, energiát, önbizalmat ad, javul az általános közérzet.

 

Figyelj a fizikai állapotodra!
A folyamatos rohanásban sokszor elfelejtkezünk magunkról, azonban elengedhetetlen, hogy szakítsunk időt saját egészségünk megőrzésére. Ebbe beletartozik a már fent említetteken kívül a korunknak megfelelő szűrővizsgálatokon való részvétel.

 

Aludj!
Nem lehet eleget hangsúlyozni a pihentető alvás szerepét, alvásigénytől függően változhat, azonban a minimum 8 óra alvás a javasolt.